úterý 21. dubna 2015

MEDIÁLNÍ VÝCHOVA

Koleje do Terezína

Motivace:
  • příběhy zmizelých vrstevníků

Cíle projektu:

       Žák:
  • porovná a vyhodnotí, jakým způsobem je zpracována tatáž událost v rozmezí let
    1939-1945
  • na základě konkrétních údajů zhodnotí důvěryhodnost zdroje
  • vybere z daných zdrojů stěžejní informace k tématu

Výstupy:
  • exkurze do Terezína => plakát, prezentace před školou, webová stránka

Cíle:
  • vzdělávací:
Žáci se seznámí s problematikou holocaustu na základě dobových pramenů         (novinové články, filmový materiál, protižidovská nařízení, Norimberské zákony, čítanka pro děti "Der Giftplitz").
  • výchovné:
Žák získá představu o trvalé hodnotě lidského života, dokáže se vcítit do životních situací židovského obyvatelstva ve válečných letech 1939-1945 a upevní si své morální postoje a hodnoty na základě získané dovednosti kriticky myslet.

Vazba na další průřezová témata:
  • osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, jazyk a jazyková komunikace

Mezipředmětové vztahy:
  • Český jazyk a literatura, Zeměpis, Občanská výchova, Dějepis

Věk:
  • 9. třída

Typ projektu:
  • střednědobý (3 měsíce)

Pomůcky, materiál a technika:
  • PC + internet, dataprojektor, psací potřeby, fotoaparát, pracovní listy

Organizace (prostor):
  • školní třída, počítačová učebna, výtvarná učebna, knihovna, Terezín

Aktivity a metody:
  • rozhovor, diskuze, skupinová práce, samostatná práce, metoda volného psaní, brainstorming, T-graf, exkurze

Média/zdroje:
  • www.holocaust.cz, novinové články, filmový materiál ("Nicolas Winton - Síla lidskosti", "Vůdce daroval Židům město", "Transport z ráje", "Poslední let Petra Ginze"), protižidovská nařízení, Norimberské zákony, čítanka pro děti "Der Giftplitz", osobní deníky

Průběh projektu:

1. fáze
  • úvodní motivace – filmová ukázka „Nicolas Winton - Síla lidskosti
  • seznámení s tématem holocaustu
  • zadání jednotlivých úkolů
  • rozdělení tématu holocaustu do pěti celků (žáci rozděleni do pěti skupin)
  • každý celek má pět dílčích témat – každý žák vypracuje své vlastní dílčí téma a představí ho žákům ze své skupiny a společně vypracují přidělený tématický celek a představí ho třídě – seznámení celé třídy s tématem holocaustu

2. fáze
  • různé pohledy médií (noviny, filmy apod.) na holocaust – porovnání s deníky a memoáry (vyprávění přeživších)
  • diskuze nad tématem, obhajoba svých názorů a tvrzení – v rámci skupiny, poté v rámci třídy
  • exkurze do Terezína

3. fáze
  • prezentace projektu po skupinách (5 celků) – koláž, plakát
  • prezentace projektu třídou – webové stránky, celková prezentace projektu v rámci školy, popř. i mimo školu
  • vyhodnocení projektu, shrnutí

Žádné komentáře:

Okomentovat